Monitorer
Våra visunext-produkterbjudanden hjälper dig gärna!
Lär dig mer nu!
Den projicerade bilden visas i ett format (bildförhållande) som anges av projektorn. Formatet bestäms också av projektorns upplösning (se även avsnittet Upplösning). Skärmformatet väljs vanligen utifrån formatet på beamerbilden. De vanligaste formaten är 4:3, 16:9 och 16:10.
En projektors upplösning är det maximala antalet bildpunkter (pixlar) som en projektor kan visa med hjälp av sin naturliga teknik, dvs. utan konvertering eller beskärning av bilden. Den ursprungliga upplösningen är det antal pixlar som en projektor fysiskt har för att visa bilden. En projektor interpolerar vanligtvis en upplösning när den tar emot en bildsignal med en högre upplösning än den ursprungliga. Om så är fallet kan det finnas en brist på detaljer i bilden eller en allmän oskärpa i den visade bilden. Om en projektor tar emot en bildsignal med en lägre upplösning än den ursprungliga, interpolerar den också, den skalar upp bilden till den ursprungliga upplösningen, beräknar motsvarande ytterligare pixlar, om möjligt utan att ändra bildinformationen. Nackdelen är att även om bilden visas större än den matade bilden, kan de ursprungliga enskilda pixlarna bli mycket mer synliga när de multipliceras av konverteringen.
4K:
4K avser upplösningen 3840 x 2160 eller Ultra High Definition Television (UHDTV). Denna upplösning motsvarar 4 gånger upplösningen för Full HD. För att spela in filmer med den här upplösningen behövs särskilda kameror som kan spela in med cirka 8 megapixel (4K).
Full HD:
Termen Full HD används för att beskriva enheter som fysiskt kan visa eller ge ut HDTV-signaler i full storlek (1920 x 1080 pixlar).
1080p:
1080p är specifikationen för de vertikala bildlinjerna. Den hänvisar bland annat till upplösningen 1920 x 1080. "p" betyder i det här fallet fullramar, vilket innebär att alla bildrader visas samtidigt.
1080i:
1080i är specifikationen för de vertikala bildlinjerna. I det här fallet betyder "i" fält. Den här signalen visas vanligtvis interpolerad (t.ex. på enheter med en HDready-upplösning på 1280 x 720). Interpolationen lägger digitalt till pixlar, men ger också en lätt oskärpa. Vid 1080p-uppspelning används däremot hela ramar.
Digital anslutning för överföring av bild och ljud. Nödvändigt för högupplöst bildkvalitet (HDTV). Eftersom HDMI 1.4 (High Speed) är lämplig för överföring av 3D-innehåll i Full HD. För högupplöst bildkvalitet i UHD, 4K eller HDR är anslutning via HDMI 2.0a eller högre lämplig. HDMI 2.1 eller högre bör användas från 120 Hz uppdateringsfrekvens i 4K.
VGA:
VGA-kontakten är en 15-stiftskontakt för analog bildöverföring. Den kallas också DSub15 och finns ofta på bärbara datorer och PC:s. Jämfört med andra analoga anslutningar ger den en bra bildkvalitet. Den kan skruvas fast på in- eller utmatningsenheten och kan anpassas till YUV med en lämplig konfiguration.
DisplayPort:
DisplayPort-anslutningen är en VESA-standardiserad anslutning för överföring av bild- och ljuddata. Förutom HDCP-kryptering stöds även DPCP. På grund av sin kompakta storlek används anslutningen oftast i bärbara datorer. En extra liten variant är MiniDisplayPort, som används särskilt i Apple-enheter.
DVI:
DVI (Digital Visual Interface) är ett gränssnitt för överföring av videodata. Endast analoga signaler kan överföras via DVi-A, endast digitala signaler via DVI-D och båda typerna av signaler via DVI-I.
USB:
USB (Universal Serial Bus) används för att styra och hantera projektorn (USB-B). Med vissa affärsenheter kan kontorets filer och bilder också presenteras direkt med ett USB-minne eller en mus kan anslutas via USB-ingången (USB-A).
Toslink:
Toslink-anslutningen är en optisk signalanslutning som fungerar med optiska fibrer. Den används för digital överföring av ljudsignaler. Den optiska konstruktionen ger en lägre känslighet för störningar från yttre magnetisk och elektrisk påverkan. Anslutningen används främst för DVD-/Blu-ray-spelare och jämförbara enheter i anslutning till en AV-mottagare, om dessa arbetar med dts- eller Dolby Digital-signaler.
YUV:
YUV-anslutningen, även kallad Y Cb/Pb Cr/Pr eller komponentanslutning, är en analog videoanslutning med tre kanaler (ljusintensitet och två färgkanaler). Kvalitativt sett är det den bästa analoga videoförbindelsen.
Komponentkabel:
YUV-kontakten överför analoga signaler via tre kablar (Y=svart och vitt UV=färger). YUV används för att överföra HDTV och är kompatibel med till exempel Cinch.
S-Video:
S-Video-anslutningen kallas också S-VHS- eller Hosiden-anslutning. Jämfört med Cinch-videoanslutningen fungerar den med två kanaler (ljusstyrka/färg). När det gäller kvalitet är den något bättre än Cinch-videoanslutningen, men det finns också begränsningar. Dessa kan förklaras av signalens känslighet, som till exempel återspeglas i bildförvrängningar.
Cinch:
Cinch-videoanslutningen kallas också kompositanslutning. För att göra det lättare att känna igen den är den vanligtvis klädd i gult. Eftersom överföringen endast sker via en kanal är bildkvaliteten låg.
D-Sub15:
VGA-kontakten är en 15-stiftskontakt för analog bildöverföring. Den kallas också DSub15 och finns ofta på bärbara datorer och PC:s. Jämfört med de andra analoga kontakterna ger den en bra bildkvalitet. Den kan skruvas fast på in- eller utmatningsenheten och kan anpassas till YUV med en lämplig konfiguration.
RS232:
RS232-gränssnittet kan användas för att styra eller hantera projektorn.
Mini Jack:
Med en enpolig minikontakt kan monoljudssignaler överföras, med en tvåpolig stereoljudssignal och med en trepolig stereoljudssignal och bilddata kan bilddata överföras.
Scart:
Scart är en kontakt som kan användas för att överföra analoga ljud- och videosignaler. Den är kompatibel med andra analoga anslutningar som RCA eller S-Video.
ARC:
Ljudreturkanalen, även kallad ARC eller audio return channel, infördes med HDMI version 1.4 för att minska mängden kablage mellan HDMI-komponenter. Ljudreturkanalen går via den befintliga HDMI-kabeln. Därför behöver en extra kabel för ljudet inte längre anslutas. Båda enheterna måste dock ha stöd för ARC. Alla ljudfilformat som också överförs via SPDIF-gränssnittet kan överföras via ljudreturkanalen. Dessa inkluderar Dolby Digital, Digital Theatre Sound och PCM-ljud. Till exempel kan en anslutning mellan en TV (inklusive mottagare) och en AV-mottagare ske via en HDMI-kabel. Ljudet från TV:n återges via HDMI-kabeln. Tidigare krävdes ytterligare en digital kabel (koaxial eller Tos-Link) för ljudsignalerna.
Vad är viktigt när du köper en datorskärm?
Det beror mycket på vad du vill ha i en bildskärm. Vill du till exempel köpa en bildskärm som visar PC-spel i hög upplösning och har en bra responstid? Eller behöver du å andra sidan flera PC-skärmar till ditt fakturarsutrymme för fakturarstillämpningar? Vi förklarar vad du bör titta på innan du köper en bildskärm.
Skärmdiagonal: Hur många tum?
Skärmdiagonalen bestämmer storleken på din bildskärm. Den anges i tum (″ ). Följande gäller: Ju större tumvärdet är, desto större är skärmens skärmyta.
Monitorer med en bilddiagonal på 24 till 27 tum är populära. Omräknat till centimeter motsvarar det skärmdiagonaler på 60 cm och 68,5 cm. Skärmar av den här storleken är universella: för de flesta tillämpningar på hemdatorn eller i företag är dessa skärmdiagonaler helt tillräckliga.
Om du arbetar med flera program och vill ha så många programfönster och widgetar som möjligt tydligt synliga samtidigt, rekommenderar vi dock större skärmar med en diagonal på över 27″, till exempel 32″ (82 cm). Med en PC-skärm med stor skärmdiagonal kan du också behålla överblicken när du redigerar videor eller bilder.
De mest populära diagonalerna för bildskärmar
Vårt tips:
Ju större monitorn är, desto längre bort bör du sitta. Det perfekta avståndet för en 24″-monitor är ungefär en meter.
Typ av bildskärmspanel: TN, VA, IPS
Paneltypen är förmodligen ett av de viktigaste urvalskriterierna när du letar efter en lämplig PC-skärm. Detta beror på att den har ett direkt inflytande på bildvisningen och i slutändan även på om en bildskärm är lämplig för den avsedda användningen.
För att undvika förvirring: TFT och LCD är inte paneltyper, utan bildskärmstekniker. De används i nästan alla monitorer. LED är en teknik för bakgrundsbelysning som också används i alla monitorer utom OLED-skärmar.
En TFT LCD-skärm med LED-bakgrundsbelysning kan dock använda en av tre paneltyper: TN (Twisted Nematic), VA (Vertical Alignment ) eller IPS (In-Plane Switching).
Skillnaden mellan dessa paneltyper bygger på inriktningen av de flytande kristallerna i en LCD-skärm. De respektive olika inriktningarna påverkar samtidigt flera egenskaper hos en bildskärm: vissa negativt, andra positivt.
Styrkor och svagheter hos TN, VA och IPS
Fastighet | TN | VA | IPS |
Kontrast | låg till hög | mycket hög | hög |
Färgkvalitet | låg | mycket hög | hög |
Stabilitet i betraktningsvinkeln | acceptabel till god | mycket bra | mycket bra |
Strömförbrukning | låg | måttlig | hög |
Svarstid | mycket snabb | långsam | långsam till snabb |
Typ av bildskärmspaneler och deras användningsområden
Skärmupplösning och format: Från Full HD till 4K
Skärmupplösningen på en datorskärm är nära kopplad till bildförhållandet. En Full HD-skärm (1920 x 1080) har till exempel formatet 16:9, en 4K-skärm (4096 x 2160) och en WQHD-skärm (2560 x 1440) likaså. En bildskärm med en upplösning på 2560 x 1600 (WQXGA) har däremot ett något högre format på 16:10.
Detta har att göra med att formatet på en bildskärm anpassas till dess ursprungliga, dvs. optimala, upplösning. För att uttrycka det enklare: förhållandet mellan bild och ram måste vara rätt. För på så sätt bevaras proportionerna och bildens kvalitet.
Populära skärmupplösningar och deras format
Bildupplösning | Bildformat |
1920 x 1080 Full HD | 16:9 |
1920 x 1200 WUXGA | 16:10 |
3840 x 2160 UHD | 16:9 |
4096 x 2160 4K | 16:9 |
2560 x 1600 WQXGA | 16:10 |
Naturligtvis kan du också spela upp en högre upplösning än den ursprungliga upplösningen på vilken bildskärm som helst, förutsatt att ditt grafikkort stöder den inställningen. Vi rekommenderar dock inte detta. En högre upplösning på en skärm som inte är avsedd för detta kan under vissa omständigheter leda till att t.ex. teckensnitt och symboler på skrivbordet blir för små och eventuellt suddiga. Detta tröttar ögonen och leder ofta till huvudvärk.
Förutom de format som nämns ovan har vi även skärmar i specialformat i vårt sortiment, till exempel 21:9-formatet. Specialformat erbjuder en större arbetsyta: stora bord, flera verktyg och programfönster kan nu ordnas överskådligt på en enda skärm. Ett praktiskt alternativ till lösningen med två skärmar.
Ergonomi: Bekvämt och skonsamt för kroppen
Termen ergonomi är främst känd i samband med en optimal och samtidigt hälso- och kroppsvänlig inredning av arbetsplatsen. Ergonomisk utformning spelar dock också en viktig roll utanför fakturaret.
Ergonomisk design är särskilt viktig för bildskärmar : en höj- och sänkbar bildskärm kan justeras i ögonhöjd. Detta säkerställer en sund hållning och förebygger nack- och ryggsmärtor. Med en väljusterad bildskärm undviker du också ögonstress.
En höj- och sänkbar bildskärm är ett fantastiskt komplement till din bärbara dator. Å ena sidan har du möjlighet att ställa upp en PC-skärm på fakturaret eller hemma på ett lämpligt sätt, å andra sidan förblir du mobil med din bärbara dator.
Vårt tips:
Håll en rak hållning när du arbetar vid datorn. En höjdjusterbar bildskärm kan bara kompensera för en begränsad höjdskillnad. Därför rekommenderar vi att du också justerar höjden på ditt skrivbord och din fakturarsstol i enlighet med detta.
Anslutningar: DVI, HDMI, DisplayPort och USB-C
En modern bildskärm har vanligtvis flera anslutningar. Den vanligaste är HDMI (High-Definition Media Interface), följt av DVI (Digital Visual Interface) och DisplayPort. Beroende på tillverkare kan en bildskärm också vara utrustad med flera anslutningar av samma typ, till exempel med två HDMI-ingångar.
Teknik för spelare: G-Sync och FreeSync
Monitorer med G-Sync eller FreeSync är förstahandsvalet för spelare: dessa tekniker synkroniserar bildskärmens uppdateringsfrekvens med bildfrekvensen i ett PC-spel. På så sätt eliminerar de irriterande tearing (rivning av bilden) och irriterande ryckighet i bilden. Ingenting står i vägen för ett smidigt spelande.