§ 3 Leveranser
3.1. Leveranstid Normal leveranstid är 3-5 arbetsdagar efter det att vi har mottagit din beställning. Varor som inte finns i lager, utan måste beställas från leverantör, har en längre leveranstid. Du finner information kring aktuell lagerstatus under varje produkt på vår hemsida. Meddelande om eventuella avvikelser från den normala leveranstiden eller informationen på hemsidan får du i samband med orderbekräftelsen. Du har då givetvis rätt att avstå, alternativt ändra din beställning. För företag är leveransvillkor DDP (Delivery Duty Paid).
3.2. Leveranssätt
Fraktkostnaden varierar beroende på leveranssätt och storlek.
UPS - Genom vårt leveranssätt UPS får du din beställning levererad till din dörr helgfri vardag mellan kl. 08.00-18.00. Om du skulle missa den bokade tiden kan du kontakta UPS på telefonnummer 0771-33 33 10 för bokning av ny tid.
Hemleverans Pall - Tyngre och större gods levereras med leveranssättet "Hemleverans Pall". Hemleverans Pall levereras till gatuplan helgfri vardag mellan kl. 08.00-16.00. Därför är det viktigt att du på din kundbild registrerar det telefonnummer du vill bli nådd på under dagtid. Om du skulle missa den bokade tiden kan du kontakta Posten på telefonnummer 0771-33 33 10 för bokning av ny tid.
3.3. Leveransförsening
Leveransförseningar meddelas till dig via e-post. Om du inte är nöjd med ett nytt angivet leveransdatum har du alltid rätt att avboka din order utan kostnad. Vi kan inte erbjuda någon form av ersättning på grund av en leveransförsening.
3.4. Varor som är slut i lager
visunext AB förbehåller sig rätten att skicka en likvärdig produkt om en produkt skulle vara slut i lager. Om du inte är nöjd med ersättningsprodukten har du full returrätt, utan extra kostnad för dig som kund.
3.5. Transportrisken
Vi står för transportrisken, dvs. risken för att produkten skadas eller kommer bort under transporten från oss till dig. Varje försändelse besiktigas innan den skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer så åtar vi oss att kostnadsfritt åtgärda felet.
3.6. Transportskador/Felexpediering
Om produkten är skadad vid leveranstillfället bör detta anmälas omgående till visunext kundservice. För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskadan till dem inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid. Om din produkt visar sig vara skadad vid leveranstillfället rekommenderar vi dig att omgående anmäla detta till vår kundservice på 031-308 88 55 för att på bästa möjliga sätt hjälpa dig med den uppkomna situationen. visunext kommer då att reklamera transportskadan till UPS samtidigt som vi ger dig information om hur vi går vidare. Vi rekommenderar därför att du anmäler transportskadan inom 1-3 arbetsdagar från att du mottagit försändelsen. För att vi enklast ska kunna reklamera och godkänna en reklamation av en transportskada bör du kontrollera emballaget så fort du tar emot paketet. Om skadan är synlig är det lättast att anmäla detta direkt till chauffören vid mottagandet av försändelsen. Tänk på att alltid spara emballaget för att reklamationen till UPS ska kunna hanteras korrekt. En produkt som är felaktigt levererad bör anmälas snarast möjligt till visunext kundservice. En produkt som vi har konstaterat är fellevererad alternativt skadad vid leveranstillfället byter vi ut snarast och kostnadsfritt.
3.7. Uppdelad order
Skulle någon av produkterna du beställt ha en avsevärd längre leveranstid än övriga produkter på din order, kan vi i vissa fall dela upp din beställning. Som kund behöver du aldrig betala mer än den ursprungliga frakten. Du kommer heller inte att bli debiterad någon extra postförskottsavgift.
3.8. Ej utlösta ordrar
Löser du inte ut ditt paket debiteras du 395 kr för tillkomna omkostnader.